KUNDSERVICE

Har du frågor?
Hör av dig!

Vi vill att det ska vara lätt att välja Linsen, men också att få fortsatt hjälp av oss. Här hittar du svar på några av de vanligaste frågorna som rör beställning, tidsbokning, rabatter med mera.
Du kan också maila eller ringa oss.

Vanliga frågor

Hur gör jag för att beställa linser?

Sök fram din linssort bland linserna på hemsidan och fyll i din styrka och parametrar du fått av din optiker. Alla uppgifter om dina linser finns på ditt linsrecept eller dina linsboxar. Hör av dig om du inte har dina uppgifter.Har du gjort din kontaktlinsundersökning hos Linsen har vi även dina uppgifter i vårt journalsystem. Skicka ett mail med dina personuppgifter, så hjälper vi dig med dina linsparametrar.

Du kan välja om du vill få linserna hemskickade eller om du vill hämta dem i butiken på Norrlandsgatan 22. Tänk på att stora paket som inte får plats i brevlådan hamnar på ditt närmaste postutlämningsställe. Betalar gör du antingen med kort, swish eller via din internetbank.

Vilka betalmedel är accepterade?

Vi tar emot följande betalmedel:

  • Klarna
  • Visa
  • Mastercard
Hur lång leveranstid är det från och med att jag betalat mina linser?

Dina linser skickas alltid från oss inom 24 timmar. Beställningar mottagna på lördagar och helgdagar behandlas påföljande arbetsdag. Därutöver tillkommer frakttiden som vanligtvis är 2-5 vardagar. Vi levererar alltid med A-post. 

Hur säker är betalningen? Är mina uppgifter skyddade?

Betalningar med kreditkort hanteras av Klarna*, som är en säker betaltjänst på internet. Inga kreditkortsuppgifter hanteras av oss på Linsen, allt sker via dessa tredjepartstjänster. Din emailadress och telefonnummer används enbart för att kunna kontakta dig vid behov. Om du har angett personnummer, använder vi det endast för att kunna hitta din journal. Linsen följer personuppgiftslagen (PUL), GDPR samt patientdatalagen.

* Villkor för Klarnas Shoppingtjänst, Dataskyddsinformation samt cookiepolicy

Kan jag ångra ett köp?

Öppet köp gäller i 14 dagar förutsatt att linserna återlämnas i obruten förpackning. Kontaktlinser och kontaktlinsvätskor är medicintekniska produkter och därmed ett undantag från konsumentköplagen som säger att man får öppna förpackningen för att kontrollera att varan fungerar.

Hur sker återbetalning?

Vid godkänd retur återfår du debiterat belopp inom 14 dagar på det bankkonto som användes vid betalningen.

Jag hittar inte mina linser. Har ni dom inte?

Linsen säljer kontaktlinser som finns på marknaden under originalnamn. Om du inte hittar ditt linsmärke, kan det vara så att du använder en ”private label-lins” som innebär att man paketerat om linserna i en egentryckt förpackning. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig att hitta rätt: info@linsen.se

Vad betyder mina linsparametrar?

När du köper linser på nätet behöver du ange parametrar som vi listar och förklarar nedan. Du hittar ditt linsmärke och dina parametrar på ditt recept eller tidigare linsförpackning.

  • Styrka (POW/PWR/SPH): Styrkan anger hur stort ditt synfel är i ett plus- eller minusvärde.
  • Baskurva (BC): Baskurvan beskriver linsens radie/hur kupad linsen är – desto lägre värde, desto kupigare lins.
  • Diameter (DIA): Diametern är linsens storlek mätt från kant till kant.
  • Cylinder (CYL): Cylindern anger hur starkt ditt brytningsfel är i en torisk lins.
  • Axel (AX): Axelvärdet anger cylinderns läge på ditt brytningsfel i en torisk lins.
  • Addition (ADD): Addition beskriver skillnaden i styrka mellan de olika fokala fälten i multifokala kontaktlinser.
Erbjuder ni studentrabatt?

Ja! Alla våra synundersökningar är 100 kr billigare för studenter. Vi har dessutom 10% studentrabatt på hela vårt sortiment. Gäller dock ej på abonnemangstjänster samt behandling av närsynthet.

Behöver jag ett recept när jag beställer kontaktlinser?

När du beställer dina kontaktlinser över nätet är det viktigt att du har ett kontaktlinsrecept från en legitimerad och behörig kontaktlinsoptiker. Det säkerställer att din linssort är utprovad just för att passa ditt öga och din syn. Linser som sitter fel kan orsaka stora besvär och i värsta fall skada dina ögon. Observera att du behöver göra en ny tillpassning om du ska byta linssort. När du köper dina linser hos oss ber vi dig verifiera att du har ett kontaktlinsrecept hos en legitimerad optiker genom att kryssa i rutan “Jag har läst och godkänner villkoren”.

Är mitt recept giltigt?

Linsen arbetar under Socialstyrelsens föreskrifter. Det innebär att du som använder linser rekommenderas att kontrollera ögonen hos en legitimerad kontaktlinsoptiker en gång om året. Det finns däremot inte längre något krav på att ditt kontaktlinsrecept inte får vara äldre än ett år för att du ska få köpa linser. Observera att ett glasögonrecept inte är detsamma som ett kontaktlinsrecept då styrkorna i dessa kan variera. Ett glasögonrecept är giltigt i ett år.

Hur bokar jag tid?

Du kan enkelt boka tid hos oss genom vår kalendertjänst. Där kan du också välja den optikertjänst du efterfrågar och vilken optiker du vill boka in dig hos.

Finns inte din fråga? Maila eller ring oss.

Den här webbplatsen använder cookies
Hej Hej! 👋 Vi använder cookies för att säkerställa att vår webbplats fungerar och för att tillhandahålla och göra förbättringar som ger dig en bättre upplevelse. Du kan välja att godkänna att vi använder cookies under ditt besök genom att klicka på “Acceptera”.